• Home
  • Over mij
  • Instagram
  • Contact
Logo
Logo
Nieuws

Fietsbeleid weer op de agenda

George Hanna
No Comments
7 oktober 2011
3 Mins read

“Eindelijk weer aandacht voor de fiets”, was de reactie van een deelnemer aan het raadsatelier Fietsbeleid op maandag 3 oktober. Het was een oriënterende openbare discussiebijeenkomst om te horen hoe de feiten liggen in Enschede, wat een werkgever als het Medisch Spectrum Twente doet aan stimulering van fietsgebruik en wat het geheim is van het succesvolle fietsbeleid van de gemeente Groningen.

De Fietsersbond presenteerde cijfers op basis van resultaten van de Fietsbalans 2009 en de onlangs door I&O Research gehouden enquête naar de mening van inwoners van Enschede over het fietsen in onze stad. Uit de enquête blijkt dat 66% van de inwoners vindt dat de gemeente meer moet doen om het gebruik van de fiets te stimuleren. Suggesties zijn o.a. fietspaden en wegen beter en verkeersveiliger maken, kortere wachttijden bij verkeerslichten en fietsers in alle richtingen tegelijk groen geven. Een gemarkeerd budget voor het fietsbeleid is volgens de Fietsersbond een veel betere oplossing dan de huidige “algemene pot” voor mobiliteit.

Het Medisch Spectrum Twente (MST) heeft zich vooral gericht op heldere communicatie, regelmatige aandacht en speciale acties. Zo worden kortingen gegeven wanneer medewerkers voor een elektrische fiets kiezen. Op dit moment is 1 op de 6 verkochte fietsen een elektrische fiets. Veel medewerkers wonen namelijk niet in Enschede en een elektrische fiets is dan de ideale oplossing. Vanwege de nieuwbouw van het ziekenhuis zijn medewerkers sinds 28 september niet meer welkom in de eigen MST-parkeergarage, maar moeten zij parkeren in de Van Heekgarage. Een alternatief vormen openbaar vervoer en fiets. Er worden allerlei “Apps” ontwikkeld voor medewerkers om vertrektijden van bussen en treinen makkelijk te vinden en er zijn ontwikkelingen om medewerkers die de fiets gebruiken voor het woon-werkverkeer, gericht te kunnen belonen.

De gemeente Groningen heeft het fietsbeleid al vele decennia hoog in het vaandel. Het is allemaal begonnen na de verkiezingen in 1972, toen een links stadsbestuur geïnstalleerd werd. De fiets is op nummer 1 gekomen, openbaar vervoer op 2 en op 3 kwam pas de auto. Er zijn, naast verbetering van het comfort voor fietsers, maatregelen getroffen als parkeervoorzieningen, alle richtingen tegelijk groen, vrij rechtsaf bij rood en bijna overal wachttijdvoorspellers bij verkeerslichten. In maart 2011 ging een proef van start met een regensensor – die moet een eind maken aan één van de grootste ergernissen van fietsers: wachten in de regen bij een verkeerslicht. Verder wordt veel aandacht besteed aan communicatie en informatie, zoals brochures en advertenties over parkeren voor fietsers, nieuwe fietsroutes en handhaving op zwerffietsen. Groningen heeft in tegenstelling tot Enschede wel een gemarkeerd budget voor de fietser.

Laatste onderdeel van het fietsatelier was een gesproken column van Dick Buursink met als titel “Beeld en werkelijkheid”. Hij heeft opgebiecht dat hij de eretitel “Fietsfanaat” de afgelopen periode ten onrechte heeft gedragen: “Honderden miljoenen guldens zijn in mijn jaren als wethouder geïnvesteerd in auto-infrastructuur terwijl een relatief luttel bedrag beschikbaar was voor fietsvoorzieningen. Desalniettemin groeide het fietsgebruik door alle aandacht (en die strategische ingrepen) fors en kwam de hele vakwereld in Enschede kijken.”

Alleen aandacht voor de fiets is wat mij betreft niet voldoende. We moeten niet hapsnap in “projectjes” denken, maar als gemeenteraad de ambitie uitspreken dat wij binnen 5 jaar het fietsgebruik in Enschede van de huidige 33% naar 38% brengen. Dan voer je beleid uit. Fietsen is gezond, fietsen is goed voor het milieu en fietsen is kostenbesparend. Dus waarom zouden wij dat niet aanmoedigen met z’n allen?
Scheidingslijn

Previous Post

Stimuleren fietsgebruik vraagt om actief fietsbeleid

Next Post

10 ijzersterke redenen om te fietsen

You might also like
Nieuws

Maandag 8 oktober: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
5 oktober 2012
Nieuws

Maandag 24 juni: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
21 juni 2013
Nieuws

Enschedeërs maken protestfilmpje tegen IS

1 Min read
6 oktober 2014
Nieuws

Petitie overhandigd aan Kamerleden Omtzigt en Dijksma

3 Mins read
15 november 2010
Nieuws

PvdA Kiezers Bedankt!

1 Min read
4 maart 2011
Nieuws

Fietser in Enschede krijgt weer volop aandacht

2 Mins read
12 november 2011
Nieuws

Maandag 8 oktober: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
5 oktober 2012
Nieuws

Maandag 24 juni: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
21 juni 2013
Nieuws

Enschedeërs maken protestfilmpje tegen IS

1 Min read
6 oktober 2014
Nieuws

Petitie overhandigd aan Kamerleden Omtzigt en Dijksma

3 Mins read
15 november 2010
Nieuws

PvdA Kiezers Bedankt!

1 Min read
4 maart 2011
Nieuws

Fietser in Enschede krijgt weer volop aandacht

2 Mins read
12 november 2011
Nieuws

Maandag 8 oktober: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
5 oktober 2012
Nieuws

Maandag 24 juni: wijkspreekuur PvdA in Enschede Noord

1 Min read
21 juni 2013
Nieuws

Enschedeërs maken protestfilmpje tegen IS

1 Min read
6 oktober 2014
Dit foutbericht is alleen zichtbaar voor de WordPress admins

Fout: geen feed gevonden.

Ga naar de instellingenpagina van Instagram Feed om een feed te maken.

Privacybeleid. Lifestyle Blog & Magazine WordPress Theme
Logo
  • Home
  • Over mij
  • Instagram
  • Contact
  • Cookiebeleid (EU)
Logo

Archieven

  • oktober 2024
  • september 2024
  • november 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • februari 2014
  • oktober 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
  • april 2011
  • maart 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010

Categorieën

  • Niet gecategoriseerd
  • Nieuws
Archieven
  • oktober 2024
  • september 2024
  • november 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • februari 2014
  • oktober 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
  • april 2011
  • maart 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010
Kalender
oktober 2011
M D W D V Z Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
sep   nov
Categorieën
  • Niet gecategoriseerd
  • Nieuws
Pagina’s
  • Contact
  • Cookiebeleid (EU)
  • Instagram
  • Over mij
  • Privacybeleid
Recente berichten
  • Patriarch Mor Ignatius Aphrem II: A humanitarian appeal for immediate international action to provide relief and alleviate the suffering of the Lebanese people
  • Arizona becomes the first state to adopt the Assyrian Genocide Curriculum to be taught throughout its high schools!
  • Joden, Christenen en Moslims slaan de handen in één
  • Enschedeërs maken protestfilmpje tegen IS
  • GELOVIGEN UIT ENSCHEDE PROTESTEREN IN FILMPJE TEGEN ONTHOOFDINGEN DOOR IS

The tourism industry has progressively expanded with a significant rise in international visits every year. This in-turn has solved various regional as well as economical issues of the country.

Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}