• Home
  • Over mij
  • Instagram
  • Contact
Logo
Logo
Nieuws

Nader onderzoek Hoogfrequent Spoor…

George Hanna
No Comments
15 oktober 2010
3 Mins read

In de vergadering van de Stedelijke raadscommissie op maandag 11 oktober werd de vergadering van Regioraad Twente van 13 oktober voorbereid. Vastgesteld werd welk geluid de vertegenwoordigers van Enschede daar namens onze gemeente moesten laten horen.

Eén van de agendapunten van de Regio was het Programma Hoogfrequent Spoor van de regering. Het gaat in dit programma om het scheppen van meer ruimte op het spoor voor goederentreinen. Dat kan op de Twentelijn Deventer – Hengelo – Duitsland in de toekomst leiden tot meer dan 80 goederentreinen per dag.

Veel gemeenten langs deze spoorlijn hebben daar grote bezwaren tegen uit oogpunten van leefbaarheid en veiligheid. Er was dan ook een motie vanuit Almelo waarin uitgesproken werd dat de plannen in de huidige vorm niet aanvaardbaar zijn en waarin verzocht werd dit standpunt namens de Regio Twente over te brengen aan het kabinet en de leden van de Staten Generaal. Ook werd in de motie gepleit om eerst onderzoek te doen naar andere varianten, waarbij het goederenvervoer over water nadrukkelijk dient te worden meegenomen als duurzaam voorkeursalternatief.

Het advies van ons college van B&W was om de motie wel te steunen, maar de laatste zin niet. Het rendement van transport over water zal niet zodanig zijn dat het probleem en de vraagstelling rond het goederenvervoer per spoor daardoor fundamenteel anders wordt. Wij hebben dit advies van het College gesteund. Nederland is een transportland en moet alle mogelijkheden voor goederenvervoer benutten. Het goederenvervoer per spoor is een substantiële partner in het transport. Van belang is ook het voorkomen van verdere belasting van het nationaal en internationaal weggennet, zoals de A1.

We hebben er als PvdA fractie wel op aangedrongen dat de Regio actief meedenkt over de alternatieven en de condities en niet alleen afwacht waar het Rijk mee komt. Het advies van het College werd door een ruime meerderheid van de gemeenteraad gesteund. Intussen weten we dat de Regio de motie heeft aangenomen met dien verstande dat op verzoek van Enschede is afgesproken dat alternatieven zoals vervoer over water meegenomen worden bij het onderzoek, maar niet als voorkeursalternatief zoals Almelo had voorgesteld.

….en toezeggingen invoering OV-chipkaart in Twente

Een tweede onderwerp dat werd besproken was de Openbaar Vervoer-visie 2010-2018 (OV-visie) van de Regio Twente. Wij kunnen ons in grote lijnen vinden in deze nota, behalve in de passage waar het gaat over de OV-chipkaart. De Regio gaat uit van een voortvarende invoering, maar wij hebben onze bedenkingen geuit. Over de OV-chipkaart is nog veel te doen.

Voor consumenten blijkt nog veel onduidelijkheid. De invoering van de OV-chipkaart in Twente mag voor de OV-gebruikers absoluut geen verslechtering betekenen. Daarom vinden wij dat deze pas ingevoerd mag worden wanneer de gebruikscondities helder zijn. Er mag geen verborgen prijsverhoging voor de consument uit voortvloeien, dus geen dubbel instaptarief of per saldo duurder uit zijn dan met de strippenkaart, en er moet duidelijkheid zijn over het dalurentarief. Daarnaast is een aantal gemeenten, zoals Enschede, bezig met invoering van gratis OV voor 70 plussers, ook in het kader van de voorzieningen Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). We willen eerst weten hoe dit gratis OV voor 70 plussers gestalte krijgt binnen het regime van de OV-chipkaart en tot welke meerkosten dit leidt voor de betrokken gemeenten. We kregen in de Stedelijke raadscommissie op dit punt bijval van andere fracties. Inmiddels weten we dat de Regio Twente op 13 oktober de OV-visie heeft vastgesteld. De zorgen van Enschede over de invoering van de OV-chipkaart zijn door de Enschedese vertegenwoordigers bij de Regio ingebracht. Daarop is door portefeuillehouder Theo Schouten van de Regio toegezegd dat er volle aandacht zal zijn voor een grondige invoering van de OV-chipkaart, waarbij betrouwbaarheid en dienstverlening centraal staan. Overigens blijven ook in de nieuwe OV-visie verschillende mogelijkheden bestaan om (vormen van) gratis openbaar vervoer te faciliteren. Dit is echter maatwerk en het wordt per gemeente afzonderlijk afgesproken. Een gemeenschappelijke regionale visie op gratis Openbaar Vervoer blijkt zowel financieel als politiek niet haalbaar.
Scheidingslijn

Previous Post

Duizend en één nacht in Twekkelerveld

Next Post

Twents biedt reizigers tot 2 januari 2011 vijf dagen lang gratis reizen aan

You might also like
Nieuws

Beste familie, kennissen, vrienden en collega’s,

1 Min read
5 maart 2010
Nieuws

Enschede proactief in effectieve gladheidbestrijding

1 Min read
14 december 2010
Nieuws

Draaiarmen aan de Knalhutteweg zijn geplaatst

1 Min read
9 maart 2011
Nieuws

Interview met George Hanna in de Rode Bode

5 Mins read
26 november 2011
Nieuws

PvdA steunt verder onderzoek Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark

2 Mins read
19 oktober 2012
Nieuws

Handen uit de mouwen voor draaiarmen Knalhutteweg

2 Mins read
21 juni 2013
Dit foutbericht is alleen zichtbaar voor de WordPress admins

Fout: geen feed gevonden.

Ga naar de instellingenpagina van Instagram Feed om een feed te maken.

Privacybeleid. Lifestyle Blog & Magazine WordPress Theme
Logo
  • Home
  • Over mij
  • Instagram
  • Contact
  • Cookiebeleid (EU)
Logo

Archieven

  • oktober 2024
  • september 2024
  • november 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • februari 2014
  • oktober 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
  • april 2011
  • maart 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010

Categorieën

  • Niet gecategoriseerd
  • Nieuws
Archieven
  • oktober 2024
  • september 2024
  • november 2015
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • februari 2014
  • oktober 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
  • april 2011
  • maart 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010
Kalender
oktober 2010
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
jun   nov
Categorieën
  • Niet gecategoriseerd
  • Nieuws
Pagina’s
  • Contact
  • Cookiebeleid (EU)
  • Instagram
  • Over mij
  • Privacybeleid
Recente berichten
  • Patriarch Mor Ignatius Aphrem II: A humanitarian appeal for immediate international action to provide relief and alleviate the suffering of the Lebanese people
  • Arizona becomes the first state to adopt the Assyrian Genocide Curriculum to be taught throughout its high schools!
  • Joden, Christenen en Moslims slaan de handen in één
  • Enschedeërs maken protestfilmpje tegen IS
  • GELOVIGEN UIT ENSCHEDE PROTESTEREN IN FILMPJE TEGEN ONTHOOFDINGEN DOOR IS

The tourism industry has progressively expanded with a significant rise in international visits every year. This in-turn has solved various regional as well as economical issues of the country.

Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}